Det landade fler flyg i Västernorrlands län än året innan i januari. Men trafiken är ändå lägre än vad som varit väntat utan pandemiavbräcket. Det visar månadens flygstatistik från Transportstyrelsen.
Totalt landade knappt 14 000 flyg i kommersiell trafik på svenska flygplatser förra månaden (privat- och skolflygplan, militärflygplan, räddningsflygningar och en del andra arbetsflygningar ej inräknade). Det är ungefär fyra femtedelar av vad som varit väntat utan pandeminedgången1, om de senaste årens sakta nedåtgående trafiktrend inom passagerarflyget hade stått sig.
I Västernorrland landade 202 kommersiella flyg i januari. Det kan jämföras med 104 landningar samma månad året innan. Antalet landningar är alltså dubbelt så många som under samma månad året innan, men fortfarande färre än före pandemin. Totalt reste omkring 5 400 passagerare till och från flygplatserna i länet.

Mest trafik i länet hade Kramfors−Sollefteå flygplats, med 83 landningar i januari. På Örnsköldsviks flygplats upphörde den mesta reguljärtrafiken i månadsskiftet januari/februari, då flygbolaget Air Leap Aviation ställde in sin verksamhet där och begärde rekonstruktion. Sedan dess har i stället Amapola flyg klivit in och sakta trappat upp antalet avgångar.
Flygplats | Landningar i januari | Samma månad 2021 | Förväntat antal (ca) |
---|---|---|---|
Kramfors−Sollefteå flygplats | 83 | 35 | 50 |
Sundsvall−Timrå flygplats | 62 | 49 | 300 |
Örnsköldsviks flygplats | 57 | 20 | 100 |
I stort sett all reguljär trafik på flygplatserna gick inrikes förra månaden (med fem utrikeslandningar). Så har det sett ut även januarimånaderna närmast före pandemin.
Mellan covidutbrottet i Sverige i mars 2020 och slutet av januari 2023 landade totalt 4 493 flyg på Kramfors−Sollefteå flygplats, Midlanda och Örnsköldsviks flygplats. Det är omkring 100 färre än vad som varit väntat utan pandemi, om tidigare trender i passagerartrafiken hade stått sig. 1