Så många som 14 procent av tågen vid Köping var mer än fem minuter försenade under april. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 14 procent av de ankommande tågen vid Köping mer än fem minuter försenade under april. Fem procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var onsdag den 3 april, när 61 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under tio dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 181 (SJ Regional) från Stockholm C den 11 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 2 timmar försenat när det nådde Köping klockan 19.29. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De drygt 800 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Köpings kommun under månaden var sammanlagt 39 timmar och 40 minuter sena – i genomsnitt 3 minuter och 3 sekunder per tåg.
En procent av tågen vid Köping var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
| Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
|---|---|---|
| Hallsberg–Stockholm C (SJ Regional · SJ) | 16 % | 3 minuter och 31 sekunder |
| Göteborg C–Stockholm C (SJ Regional) | 14 % | 3 minuter och 7 sekunder |
| Göteborg C–Västerås C (SJ Regional) | 10,4 % | 1 minut och 52 sekunder |
| Arboga–Stockholm C (SJ Regional) | 9,6 % | 1 minut och 53 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Köpings kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
| Tid | Orsak | Meddelande |
|---|---|---|
| 28 mars 2.00–2 april 4.30 | banarbete | Inställd tågtrafik från torsdag 28 mars kl 02:00 till tisdag 2 april kl 04:30 pga banarbete |
| 2 april 15.00–15 april 5.00 | banarbete | Förändringar i tågtrafiken mellan Västerås och Örebro följande datum och tider |
| 3 april 7.15–11.00 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Stockholm C/City-Sundbyberg |
| 15 april 23.00–23.50 | växelfel | Stopp i tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kungsör/Strömsholm på grund av ett växelfel |
| 20 april 20.48–22.00 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Bålsta och Enköping sedan kl 21 |
| 23 april 15.51–17.20 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Sundbyberg |
| 25 april 13.21–0.00 | spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel i Hallsberg |
| 29 april 6.16–20 maj 5.00 | banarbete | Buss ersätter tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kolbäck från 29 april kl 01:00 till 20 maj kl 05:00 |
