Under 14 av 30 dagar i april var mer än var tionde tåg i Sala kommun försenat. Det visar Newsworthys sammanställning av alla tågförseningar förra månaden.
Totalt var 13 procent av de ankommande tågen i Sala kommun mer än fem minuter försenade under april bland de tåg som angjorde någon av stationerna Ransta och Sala. Tre procent var så mycket som en kvart försenade.
Dagen med flest sena tåg var tisdag den 9 april, när 37 procent av tågen var mer än fem minuter försenade. Under 14 dagar var mer än var tionde tåg sent.

Ladda ner i fler format
Den allra största förseningen bland de ankommande tågen hade tåg nummer 42 (SJ InterCity) från Stockholm C den 3 april. Enligt Trafikverkets trafikmeddelande var tåget 1 timme och 59 minuter försenat när det nådde Sala klockan 12.58. Detta är den ankomsttid som angavs på informationsskyltar och liknande. I extrema fall, till exempel när tåg evakuerats på spåren och passagerarna körts vidare med buss, kan den här ankomsttiden vara missvisande. Långa förseningar kan också bero på att tågtrafiken stoppats på en viss sträcka, och att ett avgående tåg fått en helt ny avgångstid senare på dygnet.
De knappt 2 500 tåg vi samlat ankomsttider för när de passerade1 Sala kommun under månaden var sammanlagt 73 timmar och 25 minuter sena – i genomsnitt 2 minuter och 53 sekunder per tåg.
Tio procent av tågen i Sala kommun var inställda under april. I den siffran ingår bara de tåg som ställts in under dygnet innan avfärd, och alltså inte alla de tåg som ställts in längre i förväg, till följd av till exempel vinterns vagnsbrist.
I officiell statistik över tågförseningar räknas normalt hur stor andel av de ej inställda tågen som når sin slutstation inom en viss tid. Insamlingsmetoden gör att siffrorna i den här artikeln inte är rakt av jämförbara med den officiella statistiken (som publiceras senare, och endast på riksnivå), men indikerar att aprilpunktligheten i riket som helhet kommer att vara väl under 90 procent – lägre än månaden innan, och långt från det branschgemensamma målet på 95 procent.
| Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening |
|---|---|---|
| Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 16,7 % | 4 minuter och 30 sekunder |
| Sala–Uppsala C (Mälartåg) | 14,5 % | 2 minuter och 54 sekunder |
| Uppsala C–Västerås C (Mälartåg) | 12,9 % | 3 minuter och 48 sekunder |
| Linköping C–Sala (Mälartåg) | 12,7 % | 2 minuter och 16 sekunder |
| Mora C–Stockholm C (SJ InterCity) | 11,3 % | 4 minuter och 39 sekunder |
| Falun C–Stockholm C (SJ InterCity) | 11,1 % | 3 minuter och 28 sekunder |
| Norrköping C–Sala (Mälartåg) | 9,4 % | 1 minut och 19 sekunder |
| Eskilstuna C–Sala (Mälartåg) | 8,2 % | 1 minut och 53 sekunder |
| Sala–Västerås C (Mälartåg) | 7,7 % | 1 minut och 26 sekunder |

Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Andel försenade tåg från olika avgångsstationer
█ >10 procent
█ 5–10 procent
█ <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Sala kommun.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
| Tid | Orsak | Meddelande |
|---|---|---|
| 28 mars 0.00–2 april 5.00 | banarbete | Från 29/3 kl 00:00 till 2/4 kl 05:00 är det förändringar i tågtrafiken mellan mellan Arboga-Stockholm, Eskilstuna-Västerås och Hallstahammar-Västerås |
| 2 april 12.51–15.23 | träd | Stopp i tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Sala sedan kl 13:00 på grund av naturhändelse |
| 3 april 5.26–8.30 | växelfel | Stopp i tågtrafiken mellan Sala och Västerås sedan kl 07:10 på grund av växelfel |
| 3 april 5.26–18.50 | elfel | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Sala sedan kl 05:30 på grund av ett elfel |
| 4 april 10.54–12.40 | urspårning | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Morgongåva på grund av en olycka |
| 12 april 14.00–18.00 | elfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett elfel vid Katrineholm |
| 15 april 17.00–16 april 5.00 | banarbete | Buss ersätter mellan Sala och Västerås från måndag 15 april kl 17:00 till tisdag 16 april kl 05:00 |
| 17 april 18.01–19.00 | obehöriga i spårområdet | Stopp i tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kungsör/Kvicksund sedan kl 18:05 på grund av obehöriga i spårområdet |
| 19 april 8.44–11.30 | befarat spårfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel vid Uppsala C |
| 19 april 22.00–22 april 6.00 | banarbete | Tågtrafiken ersätts med buss mellan Eskilstuna och Örebro/Västerås från fredag 19 april kl 22:00 till måndag 22 april kl 06:00 |
| 25 april 18.01–20.00 | befarat spårfel | Stopp i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg mellan Hälleforsnäs och Flen |
| 25 april 18.32–21.00 | elfel | Stopp i tågtrafiken på grund av ett elfel mellan Hälleforsnäs och Flen |
| 26 april 9.02–10.50 | signalfel | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Linköping C |
| 26 april 22.30–29 april 5.30 | banarbete | Under perioden 26/4 kl 22:30 till 29/4 kl 05:30 är tågtrafiken helt eller delvis inställt mellan Strängnäs och Örebro samt mellan Eskilstuna och Västerås i båda riktningarna |
| 29 april 6.16–20 maj 5.00 | banarbete | Buss ersätter tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kolbäck från 29 april kl 01:00 till 20 maj kl 05:00 |
