Volvo är fortsatt populärast i Örebro län

Örebro län Bilar
elbil som laddar

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. Även i Örebro län, precis som förra året, är volvon vanligast. Totalt 23 procent av alla bilar i länet är en Volvo, vilket innebär en liten ökning sedan förra året.

Omkring 194 100 bilar kör runt i Örebro län – vilket är knappt 800 fler än förra året.

Volvo är Örebro­bornas favoritbil, och står för 23 procent av alla bilar i länet. Det innebär 44 658 Volvo-bilar, vilket är 406 fler än förra året. Det skiljer numera elva procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 24 229 bilar.

I Örebro är Laxå den mest Volvotäta kommunen (32 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Örebro län
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo44 658+1 %
2 (2)Volkswagen24 229±0 %
3 (3)Toyota12 683+1 %
4 (4)Kia12 198+3 %
5 (5)BMW8 177−1 %
6 (6)Audi7 994−1 %
7 (7)Ford7 567−2 %
8 (8)Mercedes7 338+1 %
9 (9)Renault7 075−2 %
10 (10)Saab6 610−5 %
11 (12)Skoda5 958+2 %
12 (11)Peugeot5 833−2 %
13 (13)Hyundai5 514−2 %
14 (14)Opel4 870−5 %
15 (16)Fiat3 089+1 %
16 (15)Citroen3 080−2 %
17 (17)Mazda2 820−1 %
18 (18)Subaru2 780+6 %
19 (19)Mitsubishi2 143−2 %
20 (20)Chevrolet2 094−1 %

Elbilsmärket ökar mest i Örebro

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Örebro län märks Cupra. Det finns numera 254 Cupra-bilar i Örebro – en ökning på 91 procent sedan förra året.

Årets raketer i Örebro län
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Cupra254+91 %40 (44)
Polestar311+56 %38 (41)
Tesla1541+32 %22 (24)
Lynk & Co159+29 %45 (46)
BYD142+13 %46 (45)
Lexus794+9 %28 (28)
MG860+7 %27 (27)
Subaru2780+6 %18 (18)
Mercury102+5 %47 (47)
Dacia1365+4 %23 (23)

Örebros invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

I Örebro län finns 1 541 teslor – vilket är 375 fler än förra året. Det motsvarar åtta promille av alla bilar i länet.

Bilar i Örebro län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som ökat mest
Örebro84 43720 %1,2 %Cupra
Karlskoga19 81022 %0,7 %Tesla
Lindesberg17 53227 %0,5 %Tesla
Kumla15 03122 %0,8 %Tesla
Hallsberg12 55527 %0,4 %Honda
Askersund9 78531 %0,4 %Subaru
Nora7 44024 %0,4 %Jeep
Degerfors6 98827 %0,3 %Kia
Lekeberg6 87427 %0,5 %MG
Hällefors4 95926 %0,3 %Dacia
Laxå4 49832 %0,5 %Toyota
Ljusnarsberg4 17927 %0,1 %Toyota

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.