Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Knivsta station förra månaden.
Av omkring 4 400 tåg som passerade Knivsta station i oktober var 461 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent kan jämföras med sju procent månaden innan, och nio procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Varannat tåg i Knivsta var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 28 oktober, när 65 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 977 (Mälartåg), mellan Uppsala C och Örebro S, som var 1 timme och 5 minuter sent när det nådde Knivsta station klockan 21.241 torsdag den 23:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades Mälartågen mellan Uppsala C och Örebro S av. 17 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 17 % (61 av 359 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 15 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (52 av 381 tåg) | 2 minuter och 18 sekunder | 11 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (132 av 1 259 tåg) | 1 minut och 40 sekunder | 7 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (61 av 597 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 7 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (113 av 1 197 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 6 mil |
| Knivsta station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (4 av 43 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 5 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 9 % (11 av 126 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 8 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (6 av 75 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 6 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (15 av 278 tåg) | 47 sekunder | 7 mil |
| Knivsta station–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (2 av 44 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
| Knivsta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (1 av 47 tåg) | 54 sekunder | 6 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Knivsta station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Knivsta kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.