Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Uppsala kommun förra månaden.
Av omkring 6 100 tåg som passerade någon av stationerna i Uppsala kommun i oktober var 834 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent kan jämföras med nio procent månaden innan, och 16 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av sex tåg i Uppsala var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 28 oktober, när 42 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 585 (SJ Snabbtåg), mellan Umeå C och Stockholm C, som var 3 timmar och 15 minuter sent när det passerade Uppsala kommun på kvällen måndag den 27:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Spårfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Umeå C av. 34 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 34 % (26 av 76 tåg) | 12 minuter och 53 sekunder | 51 mil |
| Narvik–Stockholm C | SJ Nattåg | 29 % (7 av 24 tåg) | 16 minuter och 3 sekunder | 101 mil |
| Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (27 av 93 tåg) | 6 minuter och 10 sekunder | 53 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 27 % (48 av 180 tåg) | 5 minuter och 57 sekunder | 15 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 24 % (24 av 98 tåg) | 5 minuter och 2 sekunder | 27 mil |
| Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 24 % (8 av 34 tåg) | 4 minuter och 19 sekunder | 7 mil |
| Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 21 % (9 av 42 tåg) | 5 minuter och 3 sekunder | 30 mil |
| Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (6 av 28 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 73 mil |
| Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 20 % (40 av 198 tåg) | 3 minuter och 47 sekunder | 34 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 19 % (36 av 186 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 11 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (59 av 306 tåg) | 4 minuter och 14 sekunder | 20 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 19 % (40 av 216 tåg) | 3 minuter och 41 sekunder | 8 mil |
| Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 18 % (119 av 644 tåg) | 2 minuter och 56 sekunder | 7 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 18 % (23 av 127 tåg) | 4 minuter och 2 sekunder | 38 mil |
| Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 17 % (6 av 36 tåg) | 4 minuter och 15 sekunder | 6 mil |
| Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (94 av 640 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 6 mil |
| Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 13 % (20 av 157 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 7 mil |
| Sala–Uppsala C | Mälartåg | 13 % (14 av 111 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 6 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (52 av 429 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 27 mil |
| Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (28 av 254 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 7 mil |
| Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 9 % (3 av 34 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 16 mil |
| Gävle C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (96 av 1 378 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 10 mil |
| Gävle C–Storvreta | Mälartåg | 7 % (10 av 153 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 9 mil |
| Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 5 % (1 av 21 tåg) | 4 minuter och 9 sekunder | 46 mil |
| Tierp–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (21 av 486 tåg) | 50 sekunder | 5 mil |
| Morgongåva–Uppsala C | Mälartåg | 0 % (0 av 44 tåg) | 20 sekunder | 4 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Uppsala kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Uppsala kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.