Felparkeringar för miljonbelopp i Halmstad – här är hela listan

Halmstads kommun Parkering

Mellan 1 januari och 30 juni i år har 2 687 bilar lappats i Halmstads kommun – parkeringsböter för drygt 1,6 miljoner kronor.
✓ Hela listan: Här är vanligaste p-synderna i kommunen.
✓ Bilmärkena som oftast får p-bot.

Under första halvåret 2025 har 2 687 parkeringsanmärkningar, med en total felparkeringsavgift på drygt 1,6 miljoner kronor, delats ut på gatumark i Halmstads kommun. Det är ungefär lika många som året innan.

Under hela 2024 utfärdades 5 547 parkeringsanmärkningar i kommunen, till ett totalt värde av omkring 3,6 miljoner kronor. Det är knappt 200 färre än året innan.

Totalt, från 1 januari 2022 till och med juni 2025, rör det sig om 19 230 parkeringsförsyndelser med ett totalt bötesbelopp på omkring 11,9 miljoner kronor i kommunen, visar Newsworthys genomgång av kommunernas parkeringsanmärkningar i Transportstyrelsens databas.

De flesta som plockat upp en gul lapp från vindrutan på gatorna i Halmstad har fått betala 400 kronor för att ha parkerat utan synlig biljett eller motsvarande. Totalt rör det sig om 7 160 parkeringsanmärkningar, till ett värde av 2 864 000 kronor, för just sådana överträdelser i kommunen. Just att ha parkerat utan synlig biljett är den vanligaste orsaken till att få en p-bot i Sverige som helhet.

Därför får man p-böter i Halmstad
ÖverträdelseAvgiftAntal bötfälldaTotalt värde
Parkerat utan synlig biljett eller motsvarande400 kr7 1602 864 000 kr
Stannat eller parkerat för nära korsning700–900 kr2 8702 582 800 kr
Parkerat i område eller på plats där parkeringsförbud gäller700–1 300 kr2 4931 748 100 kr
Parkerat längre än tillåten tid400–700 kr1 301520 700 kr
Stannat eller parkerat på hållplats eller laddplats700–900 kr1 1991 014 900 kr
Parkerat mer än 24 timmar på vardag400 kr1 031412 400 kr
Stannat eller parkerat mot färdriktningen700–900 kr945661 700 kr
Stannat eller parkerat på gång- eller cykelbana400–900 kr838753 500 kr
Stannat eller parkerat på parkering för rörelsehindrade med mera700–1 300 kr455573 500 kr
Stannat eller parkerat i terräng inom tätbebyggt område700–900 kr298208 800 kr
Stannat eller parkerat i område eller på plats där stoppförbud gäller700–900 kr215192 900 kr
Övrigt700–1 300 kr171125 500 kr
Parkerat med hjul utanför rutan700–900 kr11379 300 kr
Stannat eller parkerat för nära övergångsställe eller cykelöverfart900 kr7163 900 kr
Parkerat framför infart till fastighet700 kr4732 900 kr
Parkerat på gå- eller cykelgata700 kr1611 200 kr
Parkerat på huvudled700 kr64 200 kr
Stannat eller parkerat i kollektivtrafikkörfält700 kr1700 kr

Men alla parkeringsanmärkningar betalas inte och i vissa fall kan Transportstyrelsen inte skicka påminnelser och gå vidare till Kronofogden. Det kan till exempel bero på att uppgifter saknas, att den betalningsskyldige fått anstånd eller att betalningsanmärkningen undanröjts. Av de 4,8 miljoner parkeringsanmärkningar som kommunerna i landet utfärdat sedan 2022 har omkring 270 000 inte kunnat drivas in.

Utländska p-böter för nästan 200 miljoner kronor

Den vanligaste anledningen till att en p-bot inte kan drivas in är att det är ett utländskt fordon som parkerat fel, eftersom Transportstyrelsens system inte klarar att skicka ut påminnelser till utlandet. Sedan 1 januari 2022 handlar det om böter för totalt 186 miljoner för utländska bilar. Enligt Transportstyrelsens plan ska det under 2028 finnas ett system på plats som kan hantera obetalda, utländska felparkeringsavgifter.

Utländsk skylt är också den vanligaste anledningen till att Halmstads kommun inte får in sina parkeringsböter. Sedan 1 januari 2022 handlar det om 563 parkeringsanmärkningar – med en total bötessumma på 369 400 kronor som inte kunnat drivas in.

Land Rover är Sveriges mest felparkerade bil

Det är oftast en Volvo som fått parkeringsböter i Sverige under de senaste åren, men Volvo är också det överlägset vanligaste bilmärket i landet. Tar man hänsyn till hur många bilar som finns av varje märke är det istället Land Rover (inklusive Range Rover) som är Sveriges mest felparkerade bilmärke – de har tillsammans fått fler p-böter de senaste åren än det finns bilar. Även Mini, Citroën och Lexus återfinns högt upp på listan.

En del av förklaringen ligger i att parkeringsböter delas ut väldigt ojämnt över landet. De tio kommuner som utfärdats flest parkeringsanmärkningar står för nästan två tredjedelar av alla böter sedan 2022. I praktiken handlar det om de större städerna. Där är också bilmärkena som finns i toppen av listan relativt vanligare än i resten av landet. I kommunerna med färre parkeringsanmärkningar tenderar till exempel Chevrolet, Chrysler och Subaru att vara mer populära.

De mest felparkerade bilmärkena i Sverige
BilAntal böter sedan 2022Antal bilarBöter per 100 bilar
Land Rover29 70017 800167
Mini40 40032 700124
Citroën108 00099 200109
Lexus24 00024 000100
Tesla77 00077 200100
Porsche34 50036 00096
Peugeot170 100177 90096
Audi264 300279 10095
Volkswagen689 600756 60091
Mercedes-Benz262 900292 70090
BMW275 800317 30087
Seat56 90067 00085
Renault154 500190 80081
Nissan100 600126 20080
Toyota315 700437 90072
Ford197 300276 60071
Mitsubishi42 80061 60069
Kia213 200315 70068
Honda39 40061 60064
Jeep10 70016 90064
Skoda146 800235 50062
Hyundai89 000142 70062
Polestar12 00020 20060
Opel85 700144 30059
Mazda50 60086 00059
Dacia23 50041 50057
Jaguar8 50015 20056
MG14 30025 60056
Suzuki25 50046 30055
Volvo707 6001 331 50053
Fiat41 60090 20046
Saab73 000180 30040
Subaru26 30078 50033
Chrysler5 70018 60030
Chevrolet15 80055 70028
Felparkeringar per kommun i Halland
KommunAntal böterBötesummaVanligaste överträdelse
Kungsbacka23 4556 572 550 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Varberg19 28910 924 250 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Halmstad19 23011 851 000 krParkerat utan synlig biljett eller motsvarande
Falkenberg13 9879 612 000 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Laholm1 349740 500 krParkerat utan att ha ställt in p-skiva
Hylte3211 200 krStannat eller parkerat mot färdriktningen

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.