Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västmanlands län förra månaden.
Av omkring 5 400 tåg som passerade någon av stationerna i Västmanlands län i november var 697 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent kan jämföras med 14 procent månaden innan, och 15 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 28 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 47 (SJ InterCity), mellan Mora C och Stockholm C, som var 2 timmar och 28 minuter sent när det passerade Västmanlands län på kvällen onsdag den 12:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under november drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 45 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 45 % (10 av 22 tåg) | 9 minuter och 46 sekunder | 40 mil |
| Fagersta C–Gävle C | TiB | 41 % (13 av 32 tåg) | 6 minuter och 26 sekunder | 11 mil |
| Eskilstuna C–Örebro S | Mälartåg | 30 % (10 av 33 tåg) | 4 minuter och 59 sekunder | 7 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 24 % (86 av 353 tåg) | 4 minuter och 54 sekunder | 15 mil |
| Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 22 % (15 av 67 tåg) | 3 minuter och 41 sekunder | 14 mil |
| Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 22 % (10 av 45 tåg) | 4 minuter och 45 sekunder | 11 mil |
| Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 16 % (12 av 74 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 7 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (60 av 428 tåg) | 2 minuter och 45 sekunder | 11 mil |
| Norrköping C–Sala | Mälartåg | 14 % (11 av 80 tåg) | 2 minuter och 29 sekunder | 15 mil |
| Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 14 % (10 av 73 tåg) | 2 minuter och 49 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (65 av 479 tåg) | 3 minuter och 43 sekunder | 40 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (40 av 295 tåg) | 3 minuter och 5 sekunder | 8 mil |
| Gävle C–Örebro C | TiB | 13 % (4 av 30 tåg) | 2 minuter och 1 sekund | 19 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 13 % (15 av 113 tåg) | 4 minuter och 21 sekunder | 27 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 12 % (7 av 58 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 13 mil |
| Linköping C–Sala | Mälartåg | 12 % (75 av 625 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 18 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 12 % (46 av 398 tåg) | 3 minuter och 45 sekunder | 17 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (36 av 314 tåg) | 3 minuter och 34 sekunder | 20 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 11 % (25 av 223 tåg) | 2 minuter och 51 sekunder | 9 mil |
| Ludvika–Västerås C | TiB | 11 % (49 av 457 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 10 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 10 % (3 av 31 tåg) | 2 minuter och 27 sekunder | 17 mil |
| Eskilstuna C–Sala | Mälartåg | 9 % (5 av 57 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 6 mil |
| Hallsbergs station–Västerås C | SJ Regional | 8 % (2 av 25 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 10 mil |
| Eskilstuna C–Västerås C | Mälartåg | 8 % (10 av 132 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 3 mil |
| Fagersta Norra–Västerås C | TiB | 5 % (26 av 569 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 6 mil |
| Sala–Uppsala C | Mälartåg | 4 % (6 av 157 tåg) | 52 sekunder | 6 mil |
| Sala–Västerås C | Mälartåg | 0 % (0 av 28 tåg) | 8 sekunder | 4 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 0 % (0 av 27 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 36 mil |
| Alingsås–Kallhäll | SJ Regional | 0 % (0 av 21 tåg) | 17 sekunder | 35 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västmanlands län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västmanlands län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.