Ett av åtta tåg i Västerås var sent i november

Västerås kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Dingtuna och Västerås C förra månaden.

Av omkring 3 600 tåg som passerade Dingtuna eller Västerås C i november var 444 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tolv procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 14 procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 4 november, när 33 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 185 (SJ Regional), mellan Stockholm C och Hallsbergs station, som var 2 timmar och 10 minuter sent när det passerade Västerås kommun på kvällen onsdag den 19:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.

Störst andel förseningar under november drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 45 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg45 %
(10 av 22 tåg)
9 minuter och 46 sekunder40 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg33 %
(16 av 49 tåg)
5 minuter och 13 sekunder14 mil
Uppsala C–Västerås CMälartåg23 %
(8 av 35 tåg)
6 minuter och 43 sekunder7 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional18 %
(4 av 22 tåg)
5 minuter och 38 sekunder34 mil
Norrköping C–SalaMälartåg16 %
(12 av 77 tåg)
2 minuter och 55 sekunder15 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg15 %
(43 av 292 tåg)
2 minuter och 56 sekunder8 mil
Linköping C–SalaMälartåg14 %
(85 av 602 tåg)
2 minuter och 47 sekunder18 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional14 %
(56 av 397 tåg)
3 minuter och 40 sekunder17 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional13 %
(61 av 478 tåg)
3 minuter och 17 sekunder40 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional12 %
(7 av 58 tåg)
1 minut och 41 sekunder13 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional11 %
(25 av 223 tåg)
2 minuter och 51 sekunder9 mil
Eskilstuna C–Västerås CMälartåg11 %
(6 av 56 tåg)
1 minut och 27 sekunder3 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional10 %
(2 av 21 tåg)
1 minut och 49 sekunder10 mil
Ludvika–Västerås CTiB10 %
(43 av 452 tåg)
1 minut och 59 sekunder10 mil
Eskilstuna C–SalaMälartåg9 %
(5 av 55 tåg)
1 minut och 31 sekunder6 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg6 %
(2 av 31 tåg)
2 minuter och 27 sekunder17 mil
Fagersta Norra–Västerås CTiB5 %
(30 av 567 tåg)
1 minut och 6 sekunder6 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional0 %
(0 av 27 tåg)
58 sekunder36 mil
Alingsås–KallhällSJ Regional0 %
(0 av 21 tåg)
29 sekunder35 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västerås kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerås kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.