Punktligare tåg för tredje månaden i rad i Gävleborg

Gävleborgs län Järnväg

Andelen sena tåg vid stationerna i Gävleborgs län sjönk förra månaden, och har nu varit på nedåtgående sedan augusti i år.

Av omkring 4 500 tåg som passerade någon av stationerna i Gävleborgs län i november var 576 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

13 procent är marginellt mindre än månaden innan, och kan jämföras med 19 procent i november 2024. November är den tredje månaden i rad med minskande förseningar i Gävleborg. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 20 november, när 28 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Narvik och Stockholm C, som var 11 timmar, 11 minuter och 40 sekunder sent när det passerade Gävleborgs län på kvällen söndag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under november drabbades TiB-tågen mellan Fagersta C och Gävle C av. 34 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Fagersta C–Gävle CTiB34 %
(11 av 32 tåg)
7 minuter och 45 sekunder11 mil
Narvik–Stockholm CSJ Nattåg33 %
(14 av 42 tåg)
45 minuter och 44 sekunder101 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg28 %
(59 av 212 tåg)
9 minuter och 48 sekunder51 mil
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg25 %
(17 av 69 tåg)
15 minuter och 55 sekunder73 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB23 %
(31 av 134 tåg)
4 minuter och 19 sekunder21 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity21 %
(36 av 174 tåg)
4 minuter och 10 sekunder27 mil
Stockholm C–Östersund CSJ Snabbtåg20 %
(12 av 60 tåg)
3 minuter och 48 sekunder46 mil
Gävle C–Örebro CTiB20 %
(63 av 317 tåg)
4 minuter och 2 sekunder19 mil
Gävle C–MjölbyTiB16 %
(37 av 233 tåg)
3 minuter och 7 sekunder29 mil
Stockholm C–Sundsvall CSJ Snabbtåg14 %
(56 av 391 tåg)
4 minuter och 32 sekunder34 mil
Duved–Stockholm CSJ InterCity13 %
(16 av 119 tåg)
5 minuter och 9 sekunder53 mil
Duved–Stockholm CSJ Nattåg13 %
(8 av 62 tåg)
3 minuter och 5 sekunder53 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity12 %
(18 av 149 tåg)
3 minuter och 13 sekunder38 mil
Gävle C–LjusdalSJ InterCity11 %
(5 av 45 tåg)
2 minuter och 9 sekunder14 mil
Gävle C–Sundsvall CX-Tåget11 %
(10 av 90 tåg)
2 minuter och 40 sekunder19 mil
Gävle C–Sundsvall VX-Tåget11 %
(31 av 280 tåg)
2 minuter och 44 sekunder19 mil
Borlänge C–Gävle CTiB10 %
(12 av 119 tåg)
2 minuter och 31 sekunder10 mil
Gävle C–LjusdalX-Tåget8 %
(36 av 469 tåg)
1 minut och 42 sekunder14 mil
Gävle C–Stockholm CSJ InterCity7 %
(2 av 28 tåg)
1 minut och 41 sekunder16 mil
Ljusdal–Stockholm CSJ InterCity7 %
(4 av 56 tåg)
1 minut och 33 sekunder30 mil
Gävle C–Uppsala CMälartåg6 %
(88 av 1 385 tåg)
1 minut och 8 sekunder10 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Gävleborgs län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Gävleborgs län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.