Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västra Götalands län förra månaden.
Av omkring 20 000 tåg som passerade någon av stationerna i Västra Götalands län i november var 1 648 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och nio procent i november 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Varannat tåg i Västra Götaland var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 12 november, när 16 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 336 (SJ Regional), mellan Kalmar C och Göteborg C, som var 3 timmar och 14 minuter sent när det passerade Västra Götalands län på kvällen söndag den 9:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.
Störst andel förseningar under november drabbades VR Snabbtågen mellan Göteborg C och Solna station av. 37 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 37 % (26 av 70 tåg) | 4 minuter och 51 sekunder | 40 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 29 % (19 av 66 tåg) | 8 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 28 % (99 av 351 tåg) | 5 minuter och 22 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Ytterby | Västtågen | 26 % (14 av 53 tåg) | 4 minuter och 18 sekunder | 2 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 26 % (207 av 804 tåg) | 6 minuter och 12 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Oslo S | Vy Snabbtåg | 25 % (105 av 413 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 25 mil |
| Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 24 % (50 av 207 tåg) | 5 minuter och 45 sekunder | 29 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (80 av 478 tåg) | 3 minuter och 46 sekunder | 40 mil |
| Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 16 % (12 av 73 tåg) | 4 minuter och 12 sekunder | 34 mil |
| Göteborg C–Skövde C | Västtågen | 16 % (38 av 242 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Töreboda station | Västtågen | 16 % (26 av 167 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 17 mil |
| Göteborg C–Säffle station | Västtågen | 15 % (22 av 150 tåg) | 3 minuter och 8 sekunder | 17 mil |
| Göteborg C–Mariestad | Västtågen | 15 % (16 av 110 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 16 mil |
| Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 13 % (18 av 143 tåg) | 3 minuter och 17 sekunder | 24 mil |
| Göteborg C–Kode | Västtågen | 13 % (5 av 40 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 3 mil |
| Göteborg C–Strömstad | Västtågen | 12 % (16 av 132 tåg) | 2 minuter och 22 sekunder | 14 mil |
| Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 12 % (7 av 60 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 26 mil |
| Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 11 % (40 av 356 tåg) | 2 minuter och 38 sekunder | 21 mil |
| Göteborg C–Hyllie | Öresundståg | 11 % (5 av 45 tåg) | 3 minuter och 43 sekunder | 25 mil |
| Alingsås–Töreboda station | Västtågen | 10 % (10 av 102 tåg) | 1 minut och 22 sekunder | 13 mil |
| Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 10 % (5 av 51 tåg) | 2 minuter och 33 sekunder | 19 mil |
| Falköping C–Nässjö C | Västtågen | 9 % (2 av 23 tåg) | 6 minuter och 55 sekunder | 9 mil |
| Borås C–Varberg | Västtågen | 9 % (8 av 93 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 8 mil |
| Alingsås–Mariestad | Västtågen | 8 % (3 av 36 tåg) | 2 minuter och 56 sekunder | 12 mil |
| Ed station–Uddevalla C | Västtågen | 8 % (3 av 37 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 6 mil |
| Uddevalla C–Varberg | Västtågen | 8 % (29 av 362 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 14 mil |
| Göteborg C–Uddevalla C | Västtågen | 8 % (74 av 933 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 7 mil |
| Vänersborg C–Öxnered | Västtågen | 8 % (3 av 38 tåg) | 1 minut och 30 sekunder | 4 kilometer |
| Falköping C–Skövde C | Västtågen | 8 % (15 av 198 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 3 mil |
| Jönköping C–Töreboda station | Västtågen | 8 % (3 av 40 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 10 mil |
| Herrljunga C–Varberg | Västtågen | 7 % (9 av 122 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 12 mil |
| Göteborg C–Vänersborg C | Västtågen | 7 % (105 av 1 470 tåg) | 1 minut och 42 sekunder | 8 mil |
| Alingsås–Falköping C | Västtågen | 7 % (5 av 76 tåg) | 1 minut och 40 sekunder | 7 mil |
| Borås C–Göteborg C | Västtågen | 6 % (24 av 378 tåg) | 2 minuter och 1 sekund | 6 mil |
| Jönköping C–Skövde C | Västtågen | 6 % (6 av 98 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 7 mil |
| Nässjö C–Skövde C | Västtågen | 6 % (48 av 806 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 10 mil |
| Göteborg C–Halmstad C | Öresundståg | 6 % (23 av 405 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 13 mil |
| Nässjö C–Töreboda station | Västtågen | 6 % (3 av 54 tåg) | 45 sekunder | 12 mil |
| Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 5 % (3 av 55 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 22 mil |
| Göteborg C–Varberg | Öresundståg | 5 % (14 av 261 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 7 mil |
| Alingsås–Skövde C | Västtågen | 5 % (14 av 267 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 9 mil |
| Herrljunga C–Uddevalla C | Västtågen | 5 % (2 av 39 tåg) | 1 minut och 28 sekunder | 7 mil |
| Göteborg C–Stenungsund | Västtågen | 5 % (16 av 318 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 4 mil |
| Herrljunga C–Lidköping | Västtågen | 5 % (6 av 120 tåg) | 45 sekunder | 5 mil |
| Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 5 % (43 av 866 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 23 mil |
| Göteborg C–Älvängen | Västtågen | 5 % (124 av 2 498 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 3 mil |
| Borås C–Herrljunga C | Västtågen | 5 % (4 av 83 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 4 mil |
| Alingsås–Göteborg C | Västtågen | 5 % (75 av 1 599 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 4 mil |
| Falköping C–Göteborg C | Västtågen | 4 % (1 av 24 tåg) | 1 minut och 54 sekunder | 11 mil |
| Hallsbergs station–Lidköping | Västtågen | 4 % (3 av 85 tåg) | 40 sekunder | 13 mil |
| Herrljunga C–Mariestad | Västtågen | 3 % (5 av 143 tåg) | 58 sekunder | 8 mil |
| Göteborg C–Kungsbacka | Västtågen | 3 % (109 av 3 161 tåg) | 56 sekunder | 3 mil |
| Herrljunga C–Håkantorp | Västtågen | 3 % (4 av 116 tåg) | 44 sekunder | 3 mil |
| Alingsås–Lerum | Västtågen | 3 % (14 av 481 tåg) | 52 sekunder | 2 mil |
| Herrljunga C–Örebro C | Västtågen | 3 % (1 av 39 tåg) | 57 sekunder | 18 mil |
| Borås C–Uddevalla C | Västtågen | 2 % (2 av 95 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 9 mil |
| Hallsbergs station–Herrljunga C | Västtågen | 2 % (1 av 48 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 16 mil |
| Göteborg C–Ljungskile | Västtågen | 2 % (1 av 53 tåg) | 25 sekunder | 6 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 0 % (0 av 27 tåg) | 14 sekunder | 36 mil |
| Alingsås–Kallhäll | SJ Regional | 0 % (0 av 21 tåg) | 9 sekunder | 35 mil |
| Falköping C–Jönköping C | Västtågen | 0 % (0 av 21 tåg) | 6 sekunder | 6 mil |
| Falköping C–Töreboda station | Västtågen | 0 % (0 av 35 tåg) | 49 sekunder | 7 mil |
| Lidköping–Mariestad | Västtågen | 0 % (0 av 28 tåg) | 19 sekunder | 4 mil |