Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1918. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Halmstads kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen drygt tolv år gammal. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Halmstads kommun har ungefär samma medelålder som i Hallands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Kungsbacka kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, knappt 15 år, är de i Hylte kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Kungsbacka | 10,9 år | 53 % | 3 % |
| Halmstad | 12,5 år | 44 % | 4 % |
| Varberg | 13,3 år | 43 % | 5 % |
| Falkenberg | 13,9 år | 40 % | 6 % |
| Laholm | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hylte | 14,5 år | 35 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 1 900 bilar – fyra procent av bilarna i Halmstads kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Halmstads kommun finns 904 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1918 som är registrerad i Harplinge. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1918 | Ford T | FAB 605 | Svart |
| 1923 | Ford Mod. T | AHM 623 | Svart |
| 1926 | Rolls-Royce | PAT 365 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford Modell A | HRG 933 | Grön |
| 1929 | Ford A Roadster | MEA 954 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford Tudor | DUL 754 | Flerfärgad |
| 1930 | Chevrolet | GKB 080 | Mörkblå |
| 1930 | Ford | SNS 778 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Roadster | PMW 131 | Ljusröd |
| 1930 | Ford A Coupe | PLP 698 | Mörkbrun |
| 1930 | Ford | GEM 09H | Svart |
| 1930 | Chevrolet | DYZ 226 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | XHR 292 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford Model A | TLN 211 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford A | FSB 323 | Flerfärgad |
| 1931 | Chrysler Sedan 6/62 | DWS 345 | Flerfärgad |
| 1931 | Chevrolet Special | DPD 846 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford Mod A | BBN 956 | Svart |
| 1932 | Ford | WRS 900 | Mörkblå |
| 1932 | Ford | UEL 387 | Mörkblå |