Här är Katrineholms äldsta bil – äldre än Titanics förlisning

Katrineholms kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Peugeot från 1909. Den rullade därmed före Titanics förlisning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Katrineholms kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 14 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Katrineholms kommun har ungefär samma medelålder som i Södermanlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Trosa kommun, där medelåldern ligger på knappt tolv år. Äldst i länet, knappt 16 år, är de i Vingåkers kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Södermanlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Trosa11,5 år50 %3 %
Strängnäs12,7 år46 %5 %
Oxelösund12,7 år42 %3 %
Eskilstuna12,9 år42 %4 %
Nyköping13,1 år44 %5 %
Gnesta13,5 år39 %5 %
Katrineholm13,6 år41 %5 %
Flen14,3 år36 %6 %
Vingåker15,6 år33 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 900 bilar – fem procent av bilarna i Katrineholms kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Katrineholms kommun finns 461 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Peugeot, årsmodell 1909. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Titanics förlisning, som skedde i april 1912. Bilen är en av de äldsta som är registrerade som i trafik i Sverige.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Katrineholms kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1909PeugeotYML 43MFlerfärgad
1914Ford T TouringTWO 925Svart
1914Ford Modell TCGL 976Flerfärgad
1921Ford TFAO 956Svart
1923Ford Modellt TMGK 176Svart
1925Rolland-Pilain B25OUZ 044Ljusgrå
1930Ford AMXN 036Flerfärgad
1930Ford Modell AMJA 505Okänd
1930Ford Coach M 30FPA 066Grön
1931ChevroletBWK 736Svart
1932Ford 18 Tudor OmbyggdKNF 81LSvart
1932Ford 18 Omb.ZMR 309Svart
1936ChevroletBSE 556Gul
1937Morgan Super Sports Mx4LRR 163Svart
1938DesotoYJH 253Flerfärgad
1939Hudson Modell 90 SedanLRZ 466Mörkgrön
1939Chevrolet De LuxeEYE 176Ljusröd
1939Citroen 11 SportFAH 238Flerfärgad
1939Pontiac CoupeDNA 361Svart
1941NashRGF 26WMörkgrön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.