Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Herrljunga kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen drygt 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Herrljunga kommun är även äldre än snittet i Västra Götalands län. Äldst i länet är bilarna dock i Färgelanda kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, knappt tio år, är de i Mölndals kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Mölndal | 9,7 år | 58 % | 2 % |
| Göteborg | 10,2 år | 55 % | 2 % |
| Partille | 10,3 år | 54 % | 2 % |
| Öckerö | 11,1 år | 49 % | 2 % |
| Lerum | 11,2 år | 52 % | 3 % |
| Härryda | 11,3 år | 51 % | 3 % |
| Borås | 11,5 år | 49 % | 3 % |
| Sotenäs | 11,8 år | 49 % | 3 % |
| Alingsås | 11,9 år | 48 % | 4 % |
| Skövde | 12 år | 50 % | 4 % |
| Uddevalla | 12,1 år | 47 % | 4 % |
| Kungälv | 12,2 år | 48 % | 5 % |
| Stenungsund | 12,2 år | 46 % | 4 % |
| Bollebygd | 12,3 år | 46 % | 4 % |
| Ale | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Trollhättan | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Tjörn | 12,6 år | 45 % | 4 % |
| Strömstad | 12,7 år | 44 % | 5 % |
| Lidköping | 12,9 år | 45 % | 5 % |
| Lysekil | 13 år | 44 % | 5 % |
| Ulricehamn | 13,1 år | 44 % | 5 % |
| Mark | 13,2 år | 41 % | 5 % |
| Tranemo | 13,2 år | 42 % | 5 % |
| Skara | 13,4 år | 43 % | 5 % |
| Mariestad | 13,7 år | 43 % | 6 % |
| Vänersborg | 14 år | 40 % | 6 % |
| Tanum | 14 år | 40 % | 6 % |
| Lilla Edet | 14 år | 40 % | 6 % |
| Orust | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Åmål | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Svenljunga | 14,4 år | 37 % | 7 % |
| Vårgårda | 14,4 år | 40 % | 7 % |
| Herrljunga | 14,4 år | 38 % | 6 % |
| Tibro | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Götene | 14,7 år | 39 % | 8 % |
| Grästorp | 15 år | 38 % | 8 % |
| Gullspång | 15 år | 36 % | 7 % |
| Falköping | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Vara | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Karlsborg | 15,2 år | 39 % | 8 % |
| Bengtsfors | 15,6 år | 33 % | 8 % |
| Hjo | 15,7 år | 37 % | 9 % |
| Munkedal | 15,8 år | 34 % | 9 % |
| Töreboda | 16 år | 35 % | 9 % |
| Mellerud | 16,2 år | 33 % | 9 % |
| Essunga | 16,7 år | 31 % | 10 % |
| Tidaholm | 16,9 år | 31 % | 10 % |
| Dals-Ed | 17,3 år | 31 % | 11 % |
| Färgelanda | 17,4 år | 30 % | 11 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 400 bilar – sex procent av bilarna i Herrljunga kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Herrljunga kommun finns 222 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Ford, årsmodell 1926. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1926 | Ford | PPZ 082 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford | EDZ 964 | Mörkgrön |
| 1930 | Ford A Öppen | NRU 298 | Flerfärgad |
| 1934 | Ford Tudor | KSO 136 | Röd |
| 1934 | Plymouth Sedan | CKC 896 | Svart |
| 1937 | Ford Tudor Modell 74 | PKM 574 | Svart |
| 1937 | Buick Special Tour S 6 | KGS 142 | Mörkblå |
| 1937 | Skoda 420-Rapid | HGC 566 | Mörkblå |
| 1938 | Hudson Six 92 Touring | DLO 976 | Blå |
| 1939 | Studebaker Champion | ALC 672 | Ljusbrun |
| 1941 | Buick | TWN 754 | Grön |
| 1947 | Volvo Pv 444 | DWC 971 | Svart |
| 1947 | Oldsmobile | DCN 55B | Flerfärgad |
| 1948 | Plymouth | XBP 519 | Blå |
| 1949 | Studebaker Champion | WDZ 565 | Svart |
| 1950 | Pontiac | ZPD 518 | Grön |
| 1950 | Plymouth | DAK 871 | Mörkblå |
| 1951 | Ford Prefekt Fordor | ESE 772 | Ljusbrun |
| 1951 | Panhard Dyna X86-120 | EJT 236 | Blå |
| 1951 | Volvo Pv 831 | CUN 771 | Röd |