Här är Karlskogas äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Karlskoga kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1923. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Karlskoga kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring 13 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Karlskoga kommun har ungefär samma medelålder som i Örebro län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Örebro kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Ljusnarsbergs kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Örebro län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Örebro12 år47 %3 %
Karlskoga13,1 år43 %5 %
Kumla13,9 år40 %6 %
Nora14,3 år38 %6 %
Hällefors14,5 år36 %6 %
Degerfors14,7 år36 %7 %
Laxå15,2 år35 %8 %
Lindesberg15,4 år35 %8 %
Lekeberg15,7 år37 %9 %
Hallsberg15,7 år33 %8 %
Askersund15,9 år34 %9 %
Ljusnarsberg17 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 900 bilar – fem procent av bilarna i Karlskoga kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Karlskoga kommun finns 471 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1923. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Karlskoga kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1923Ford TBZM 881Svart
1928Ford Model ABMD 742Flerfärgad
1929FordSBD 85AFlerfärgad
1929EssexEYH 095Mörkröd
1930Ford Ombyggt FordonPSP 451Silver
1930Ford 4 2 DörrKES 036Svart
1930Ford A TudorHYG 883Svart
1930FordAAT 351Flerfärgad
1931Ford Mod AEHD 145Svart
1931Chevrolet Special SedanBEJ 943Flerfärgad
1932FordXTF 23GFlerfärgad
1932FordUPR 00JMörkgrå
1932FordLTT 10JGrön
1932Ford BYJR 026Orange
1932Ford B OmbyggdCYM 84WFlerfärgad
1933ChevroletPPB 895Okänd
1935Rolls-RoyceBHG 375Flerfärgad
1937Dkw MeisterklasseASG 771Flerfärgad
1938Ford Fordor 7 WEPA 086Mörkblå
1938Chevrolet MasterCSX 546Grå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.