Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Citroen från 1925. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Alvesta kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Alvesta kommun är även äldre än snittet i Kronobergs län. Yngst i länet är bilarna i Växjö kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 15 år, är de i Tingsryds kommun.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 700 bilar – sex procent av bilarna i Alvesta kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Alvesta kommun finns 351 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Citroen, årsmodell 1925 som är registrerad i Vislanda. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1925 | Citroen | YDC 40P | Flerfärgad |
| 1928 | Ford | PAR 807 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford A | CBR 958 | Grön |
| 1929 | Ford A | MUG 975 | Brun |
| 1930 | Ford A | MCU 808 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | JAK 545 | Mörkgrön |
| 1930 | A Ford Tudor Sedan | FNS 845 | Mörkgrön |
| 1930 | Ford A Tudor Sedan | CFU 674 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford A Victoria Coupe | XST 981 | Grå |
| 1934 | Ford Model 40 | UPJ 257 | Gul |
| 1934 | Oldsmobile Touring Sed | BFL 316 | Blå |
| 1940 | Plymouth P9 | CHW 766 | Grå |
| 1941 | Plymouth De Luxe | PET 517 | Brun |
| 1947 | Buick Super 51 | JLH 041 | Mörkgrön |
| 1949 | Buick | YHU 126 | Svart |
| 1949 | Buick | YCX 597 | Svart |
| 1950 | Oldsmobile | LSK 00K | Mörkröd |
| 1950 | Chrysler | WSM 70S | Mörkröd |
| 1950 | Buick Special | EHY 174 | Röd |
| 1950 | Buick Serie 50 | DSG 585 | Svart |