Här är Markaryds äldsta bil – äldre än andra världskrigets utbrott

Markaryds kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford från 1931. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Markaryds kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen drygt 14 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Markaryds kommun är även äldre än snittet i Kronobergs län. Yngst i länet är bilarna i Växjö kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 15 år, är de i Tingsryds kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kronobergs län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Växjö11,7 år47 %3 %
Älmhult12,5 år47 %5 %
Ljungby13,5 år42 %5 %
Lessebo13,8 år37 %5 %
Alvesta13,9 år39 %6 %
Markaryd14,4 år39 %7 %
Uppvidinge14,5 år37 %6 %
Tingsryd14,7 år37 %7 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 400 bilar – sju procent av bilarna i Markaryds kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Markaryds kommun finns 195 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en blå Ford, årsmodell 1931. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Markaryds kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1931FordWXW 246Blå
1949Fiat 500 CASU 056Vit
1950ChevroletRLD 793Grå
1950FordXLF 38GLjusbrun
1951Citroén Berline 11ACA 176Svart
1952BuickOKJ 24HRöd
1952Buick SpecialCDS 890Svart
1953Buick Super EightSZK 247Ljusröd
1953Austin A30OCW 132Ljusblå
1954Citroen Berline 11 SportHNO 646Svart
1954Chevrolet 2103DAR 840Flerfärgad
1954Volvo Pv 444 HsAAT 295Svart
1955Buick Super SedanTMJ 628Flerfärgad
1955Ford PopularGOF 344Mörkblå
1955Volkswagen 1/11EDY 764Grå
1955Dkw Coupé SpecialAZA 603Flerfärgad
1956Fiat 1100 Tv SpyderJBW 368Röd
1956Volvo Pv 444 KFMC 088Grå
1956Ford ThunderbirdYAZ 279Röd
1956Pontiac Star ChiefDCC 130Flerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.